Few words about the project:
The choice of who I invited or which performance was recalled was determined by pure desire; my desire to share this experience with that person, and her/his desire to remember this or that performance.
My purpose was to create a frame for the emancipated life of remembering. As a choreographer-dancer I was curious; on the one hand to see what is left in people's memory after a performance is “gone”. On the other hand I wanted to call into question the authorship of a performance. By bringing into light the voice of the audience, their memories became a sort of organic documentation of those performances. At the same time, through the impossibility of remembering the performance as it was, the people end up inventing a “new” performance in their mind. Therefore, the testimonies in the videos go beyond the attempt of reconstructing a performance. Reviewing the performance in our memory is, somehow, to ascertain that the spectator has appropriated that which he/she has seen.
t r a c i n g was premiered in June 2009 in L’animal a L’esquena in the context of my master program MACAPD/ MA in contemporay arts practice and dissemination.
Project by: Ayara Hernández Holz/ LUPITA PULPO
Algunas palabras sobre el proyecto:
Las decisiones de quien invitar a formar parte de este proyecto o que obras recordar fueron determinadas por el puro deseo; mi deseo de compartir esa experiencia con esa persona y su deseo de compartir ese recuerdo conmigo.
Mi propósito con ello fue crear un espacio donde la vida de esos recuerdos se emanciparan en algo nuevo. Como coreógrafa y bailarina me interesaba por un lado ver que queda de una obra escénica después de su supuesta “desaparición” y por otro lado poner en cuestión la autoría de la misma en su devenir y diseminación. Al darle voz y cuerpo al público, estas memorias se convirtieron en documentación orgánica de las mismas. Al mismo tiempo al enfrentar la imposibilidad de recordar las obras tal cual fueron, las personas terminaron muchas veces inventando una “nueva” obra en sus mentes. Es por ellos que estos documentos van mucho mas allá del intento de reconstruir una obra. Porque revisar la performance en la memoria es, de alguna manera, constatar que el espectador se ha apropiado de aquello que ha visto.
t r a c i n g fue estrenada en el año 2009 en el Centro de Investigación “L'animal a l'esquena” en Cataluña en el contexto de la presentación final de mi maestría.
Proyecto de: Ayara Hernández/ LUPITA PULPO